Redegjørelse Major Eiendom AS
Major Eiendom AS (org. nr. 828 987 062) har forankret sosial ansvarlighet og aktsomhet i bedriften gjennom rutiner, retningslinjer og opplæring. Styret i bedriften har forankret Åpenhetsloven og pliktene som følger på generalforsamlingen datert 13. Mars 2024.
Styret i Major Eiendom AS har forstått ansvaret og kravene som ligger i Åpenhetsloven. Ledelsen i Major Eiendom AS har fått ansvaret for gjennomføringen av aktsomhetsvurderinger, følge opp risikoer og tiltak, samt redegjørelsen som skal offentliggjøres. Major Eiendom AS skal følge Åpenhetsloven og opptre med høy grad av aktsomhet for risiko ved å:
● Ta ansvar for menneskerettigheter, anstendige arbeidsforhold, helse, miljø og sikkerhet i verdikjeden vår.
● Utføre aktsomhetsvurderinger løpende og redegjøres årlig.
● Ha gode rutiner og prosesser som ivaretar loven, og som tydelig kommuniserer med ansatte, leverandører, partnere og andre interessenter.
Major Eiendom AS er 50% eiet av Christiania Areal AS og 50% eiet av «Team Furuholmen» med hhv Furuholmen Eiendom AS med 25%, AS Vidsjå med 15,595%, Vintage Capital AS med 9,045%, og Storstein AS med 0,3575%. Driften til Major Eiendom AS driver primært med eiendomsforvaltning – og utvikling, samt det som naturlig faller inn under dette.
Vi har kartlagt grunnleggende menneskerettigheter i henhold til de internasjonalt anerkjente menneskerettighetene som følger FNs konvensjon om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter, FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter og ILOs kjernekonvensjoner om grunnleggende rettigheter og prinsipper i arbeidslivet. Vi har kartlagt anstendige arbeidsforhold som ivaretar grunnleggende menneskerettigheter, helse, miljø og sikkerhet, og gir en lønn å leve av.
Våre leverandører og partnere er informert om våre etiske retningslinjer, som beskriver hva vi forventer som bedrift, hvordan varsle mulige og faktiske brudd, samt hvordan risiko håndteres.
Gjennom regnskapsåret 2023 har vi kartlagt verdikjeden vår, avdekket risikoer og opprettet tiltak for å håndtere risikoene. Kartleggingen har tatt utgangspunkt i fire hovedkategorier av risikoer:
Produkt og tjeneste: Kartlegge hvilken risiko er det for brudd på Åpenhetsloven ved levering av produkt/tjenester vi har kjøpt og solgt.
Arbeids- og menneskerettigheter: Kartlegge den regionale risikoen for brudd på arbeids- og menneskerettigheter, basert på hvor våre leverandører og kunder holder til.
Lover og regler: Den regionale risikoen for brudd på lover, regler og normer knyttet til våre leverandører og kunder.
Korrupsjon: Den regionale risikoen for korrupsjon knyttet til våre leverandører og kunder.
Kort oppsummert: Vi har ikke funnet noen faktiske brudd på anstendige arbeidsforhold eller grunnleggende menneskerettigheter, men vi har funnet noen potensielle risikoer vi har valgt å jobbe videre med.
Håndterte risikoer
● Implementert endringer i selskapet - for å redusere risikoen for brudd på Åpenhetsloven
● Begrense antall ledd i verdikjeden vår - Vi har gjennom våre kontrakter og retningslinjer implementert mekanismer som gjør at våre leverandører kan maksimalt ha et ledd under seg. Dette for å sikre vår mulighet til innsyn og redusere risikoen for brudd på loven.
● Forbedret forståelse for Åpenhetsloven og sosiale risikoer - Vi har informert våre ansatte angående Åpenhetsloven og sosiale risikoer, samt oppdatert rutiner.
● Laget etiske retningslinjer - for å inkludere spesifikke retningslinjer og krav knyttet til Åpenhetsloven, samt dokumentere våre eksisterende verdier.
● Ansvarsfordeling av loven - sikret at de riktige menneskene har myndighet og mandat til å jobbe med loven på en effektiv måte.
Risikoer vi jobber med
● Risikovurderinger mot partnere og leverandører - Vi fortsetter å kartlegge partnere og leverandører, samt utføre risikovurderinger av disse. Tidsfrist: løpende.
● Bruke etiske retningslinjer sammen med nye kontrakter - for å få med våre forventninger i alle nye kontrakter som signeres. Tidsfrist: 01.06.2025
● Kontinuerlig risikovurdering av nye leverandører og forretningspartnere - Gjøre gode, informerte risikovurderinger når vi inngår kontrakter med nye leverandører og forretningspartnere. Tidsfrist: løpende.
For mer informasjon om arbeidet vårt knyttet til sosial ansvarlighet og Åpenhetsloven, ta gjerne kontakt med Sindre Juel Berg (sjb@furuholmeneiendom.no).